Kontraktor dan kos melaksana PPRT di Sarawak

Posted on November 1, 2011

0



Seramai 7,000 kontraktor ‘kelas F’ di Malaysia gulung tikar kerana tiada kerja pada tahun 2005, iaitu sejak pengeluaran lesen kelas itu dibekukan pada tahun sama, kata Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia, Datuk Mohktar Samad minggu lalu.

Menurut Datuk Mohktar, terdapat 38,000 kontraktor ‘kelas F’ di negara ini, namun selepas lesen dibekukan kerajaan enam tahun lalu, hanya 28,000 masih bertahan.

Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Willayah boleh dikatakan sebagai sumber pendapatan penting kepada kebanyakan kontraktor ‘kelas F’ baharu bertapak, selain Projek Penyelenggaraan Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrastruktur Asas (PIAS).

Rumah PPRT berwarna merah jambu dibina berdekatan sebuah rumah tidak berpenghuni

Mereka yang ditawarkan kontrak dengan PIA dan PIAS bolehlah menarik nafas lega setelah Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak mengumumkan tambahan RM500 juta bagi Bajet 2012.

Tetapi apa pula berlaku terhadap kontraktor yang terbabit dengan PPRT, yang terbahagi kepada dua kategori, iaitu bina baru dan baikpulih – masing-masing bernilai RM40,000.00 dan RM12,000.00 – yang telah ditetapkan Kerajaan Persekutuan sejak 2009?

Seorang kontraktor ‘kelas F’ dari Bumi Kenyalang berpendapat, pada dasarnya sebelum tahun 2005 pemaju atau kontraktor terbabit mampu memperoleh untung bersih antara RM5,000.00 ke RM7,000.00 bagi setiap projek terbabit.

Pemilik rumah yang daif ini adalah antara ratusan pemohon rumah PPRT

“Namun sejak bahan binaan naik 60 peratus pada tahun 2006, dan harga barang keperluan naik saban tahun, keadaan sudah berbeza.

“Sebab itu ramai mengeluh RM40,000.00 untuk bina baru dan RM12,000.00 untuk baikpulih tidak begitu menguntungkan. Sebaik-baiknya ialah RM60,000.00,” katanya.

Dia memberi contoh enam tahun lalu, kos untuk membeli 100 keping papan yang diketam serta ‘berlidah’ untuk lantai berukuran 1″ x 6″ setiap satu ialah RM3,200.00 bagi tiga tan. Sedangkan sekarang ini nilai sudah mencecah hampir RM6,000.00 bagi jumlah sama.

Sementara penggunaan kayu belian ketika itu sahaja sudah bernilai RM4,800.00 termasuk yang berukuran 16′ panjang yang digunakan sebagai 12 ke 14 batang tiang rumah.

Sebuah rumah PPRT bernilai RM40,000 dibina atas tanah gambut dalam kawasan kebun rumbia

Selain itu ialah kos atap Spandek kira-kira RM4,000 berdasarkan RM1.30 sekaki persegi. Kayu untuk kasau (RM2,600.00), ‘Kalang’ (RM2,000.00).

Lain-lain perbelanjaan ialah dari segi kerja pendawaian (antara RM2,000 – RM3,000). Penyambungan elektrik dan air masing-masing RM700.00 dan RM300.00. Gaji pekerja kontraktor pula ialah  pada purata RM3,000.00. Berbanding sekarang RM5,000.00 hingga RM7,000.00.

Mengikut kiraan kasar, kadar harga semasa yang diguna pakai oleh kontraktor bina rumah adalah antara RM110.00 ~ RM130.00/kaki persegi, buat masa ini.

Kadar harga ini adalah termasuk upah pekerja, bahan binaan,  sistem pendawaian letrik dan sistem paip bagi bekalan air dan ia hanya sesuai bagi bandar-bandar kecil dan sederhana saja.

Dalam konteks daerah Mukah sahaja, kini terdapat 19 kontraktor.

Projek titian atau jeti adalah salah satu daripada sumber pendapatan kontraktor kelas F

Dalam fasa pertama sebanyak 83 PPRT diluluskan dengan kontraktor menguruskan tiga hingga empat buah projek. Daripada jumlah itu 54 projek adalah kategori bina baru dan 29 adalah baik pulih dengan nilai RM2.5 juta.

Sementara dalam fasa kedua sebanyak 35 projek akan dilaksanakan dengan 15 daripadanya adalah projek bina baru dan 20 lagi ialah baikpulih.

Kontraktor dikehendaki menyiapkan tiga ke empat PPRT dalam masa tiga bulan daripada tarikh kontrak dikeluarkan. Syukur sebab setakat ini berdasarkan rekod Pejabat Daerah Mukah, semua berjalan lancar.

Bagaimanapun tidak dinafikan sebilangan kontraktor terlibat mengalami kerumintan menyiapkan rumah ringkas itu dalam masa ditetapkan berikutan kekurangan kayu.

Pembinaan rumah berwarna-warni ini sahaja boleh menelan belanja lebih RM100,000.00

Kayu Meranti khasnya kehabisan bekalan kerana banyak ditempah dalam melaksanakan projek pembinaan rumah sarang burung walit yang tumbuh bagai cendewan selepas hujan di seluruh bahagian Mukah dalam tempoh lima tahun lalu.

Perminataan tinggi terhadap kayu tersebut menyebabkan harganya naik, apatah lagi sumber di mana kayu-kayu berkualiti di kawasan tanah banyak kayu di Mukah telah dibuka untuk ladang kelapa sawit di sekitar pedalaman Selangau.

Keadaan itu menyebabkan Tatau yang dikatakan sebagai pengeluar utama kayu lembut seperti kayu Jati, menjadi tumpuan pemborong pada masa itu untuk mendapat harga lebih murah.

Rumah burung masing-masing bersaiz sederhana dan kecil berdekatan rumah PPRT

Keadaan itu dikatakan hanya stabil beberapa bulan kebelakangan menyaksikan kayu Meranti kekal pada RM2,800.00 sehingga RM3,000.00.  Jenis ini paling sesuai untuk mendirikan sarang burung kerana ia tidak berbau; sesuai dihuni burung tersebut.

Dalam pada itu setan Belian berharga RM3,000 dan ke atas. Kayu lain-lain jenis murah pun RM1,800 seperti kayu Pedada dan  Kapur.

Kayu keras seperti Selangan Batu tidak pernah digunakan untuk membuat PPRT, kerana ia jauh lebih mahal.

Tiga rumah papan dibina di tepi jalan

Selalunya daripada 100 peratus kos keseluruhan projek, secara kasarnya keuntungan kontraktor seharusnya 32 peratus, selepas ditolak kos bahan binaan (32 peratus), upah pekerja (32 peratus) dan kos pengurusan (4 peratus).

Mungkin tidak semua kontraktor bernasib baik diberi kontrak membina rumah PPRT dengan menggunakan konkrit di kawasan tanah kering dengan kos lebih rendah berbanding penggunaan kayu.

Dan kebanyakan tanah di Semenanjung Malaysia adalah kering berbanding Sabah dan Sarawak. Jadi wajarlah nilai PPRT terutama bagi kategori bina baru dinaikkan.

Keadaan sebuah rumah yang daif dan mungkin perlu memohon PPRT

Apatah lagi di kawasan bahagian Kapit yang tidak dapat dihubungi jalan raya. Kos pengangkutan air membawa bahan binaan secara langsung mempengaruhi pertambahan kos binaan sesebuah PPRT di ulu sana.

Berdasarkan sedikit analisis di atas dapatlah sama-sama kita buat satu rumusan keuntungan dikaut oleh kontraktor ‘kelas F’ dalam menyiapkan sesebuah rumah (tidak termasuk kos luar jangka) PPRT di kawasan berpaya. Dan ia seharusnya mendapat perhatian serta pertimbangan sewajarnya.